Casus Bondsbank Zuiderzee

Bondsbank Zuiderzee is van oudsher een spaarbank met een sterk regionaal karakter. Tegenwoordig heeft de bank zich ontwikkeld tot een algemene bank waar alle normale bankdiensten verkregen kunnen worden.

SWOT-analyse

Sterke punten:

  • Deskundige werknemers;
  • Groot aanbod van diensten en producten;
  • Imago als keurig en betrouwbaar

Zwakke punten:

  • Weinig onderscheidend vermogen;
  • Resultaten van de bank staan onder druk

Kansen:

  • Directe samenwerking met makelaars, klanten sluiten steeds vaker een hypotheek rechtstreeksbij een makelaar af.

Bedreigingen:

  • Steeds striktere regelgeving;
  • Klanten en toezichthouders eisen steeds meer transparantie;

Het kernprobleem van Bondsbank Zuiderzee is dat de bank zich onvoldoende kan onderscheiden van haar concurrentie.  De bank zal zich dus moeten gaan aanpassen aan enerzijds de behoefte van de klant en anderzijds moet de bank zich in de aanpak hiertoe distanciëren van haar concurrenten. Alleen op deze manier kan de bank de tegenvallende resultaten gaan herstellen.

De bank heeft van oudsher gespecialiseerd personeel in dienst en heeft dus ook de mogelijkheid om deze expertise toe te passen in adviezen. Echter is de doelgroep die het meeste behoefte heeft aan dit advies de nieuwe betreders van de huizenmarkt, ofterwijl de jongere generatie. Doordat Bondsbank Zuiderzee zich formeel opsteld voelt deze doelgroep zich minder aangetrokken  tot de bank.

De klanten die al wat meer ervaren zijn, zijn tegenwoordig sneller geneigd om het advies van de bank over te slaan en direct via de makelaar een verzekering af te sluiten. De behoefte van deze doelgroep klanten ligt dus ook niet meer in het aanbod aan diensten van de bank. Hier ontstaat een mogelijkheid (opportunity) voor de bank om zich te onderscheiden van haar concurrenten. De bank kan meer directe samenwerkingen aangaan met de makelaars van de lokale nieuwbouwwijken. Hierdoor trekt de bank meer nieuwe klanten naar zich toe en kan het formele imago behouden worden. De klant heeft namelijk de makelijk als tussenpersoon.

Nieuw marketingbeleid

Product

In het nieuwe marketingbeleid bijft Bondsbank Zuiderzee hetzelfde brede scala aan producten aanbieden. De marketing hiervan zal echter wel gaan veranderen. Voor het aanbod aan de klanten zal een meer persoonlijke benadering gehanteerd gaan worden. Hierin wordt een deskundig advies opgesteld, maar zal er op een meer informeel niveau geïnventariseerd worden. Door de klant serieus te nemen, goed te luisteren, mee te denken en proactief te reageren op de veranderende situatie van de klant, kan de bank haar dienstverlening sterk verbeteren. Hierbij wordt juist de relatie met de klant en de  klantbeleving de onderscheidende factoren.

Prijs

Voor zowel spaarrente als hypotheekrente zit Bondsbank Zuiderzee in het midden van de markt. Dit is, gezien de resulstaten, niet meer een rendabele methode. De bank zal zich hierbij aan moeten passen aan de vernieuwde situatie. Voor direct afgesloten producten zonder advies kan de bank lagere prijzen hanteren. Hierdoor is het gemakkelijker om samenwerkingen aan te gaan met makelaars, deze verkiezen de Bondsbank dan namelijk boven haar concurrenten. De advieskosten zelf hebben een vast tarief, de bank doet er goed aan om dit vaste tarief niet aan te passen.

Plaats

De lokale betrokkenheid van de Bondsbank speelt een grote rol in het marketingbeleid van de bank. Zij wil dichtbij de klant staan. Ze wil de omgeving kennen en daarop inspelen. De plaats van het bedrijf is de grootste kracht van de Bondsbank. Naast de lokale betrokkenheid zal de bank in moeten spelen op de digitale revolutie. De bank kan er voor zorgen dat het financieel advies voor de klant digitaal zichtbaar is. Het is vooral belangrijk dat deze informatie makkelijk vindbaar is en overzichtelijk is. Ook sluiten consumenten producten steeds vaker af via internet. De bank kan de optie geven om naast het afsluiten van een product ook digitaal advies te geven. Zodat het afsluiten van zo’n product persoonlijker wordt.

Promotie

Er worden diverse communicatiemiddelen ingezet door de bank. Zo adverteert het hoofdkantoor van De Bondsbank landelijk op radio en tv, vooral ten behoeve van bekendheid en imago van De Bondsbank. Op lokaal niveau wordt er gerichter voor de aangeboden diensten geadverteerd in de plaatselijke bladen en worden directmail, emailcampagnes en facebookcampagnes gehouden. Verder bellen de bedrijfsadviseurs naar klanten en potentiële klanten om bezoeken af te spreken voor advies. Om de burgers in de diverse gemeenten te bereiken wordt er geadverteerd in de Zuiderzeekrant. Daarnaast gebruikt men big data om potentiële klanten te selecteren en te benaderen. Wanneer klanten een keuze maken bij welke financiële dienstverlener advies willen inwinnen over hun financiële situatie. Zullen zij op internet recensies lezen van verschillende dienstverleners. Het is hierdoor belangrijk dat de bank de beste klantervaring biedt zodat zij de beste recensies krijgen en hierdoor meer klanten kunnen genereren.

Personeel

Het is voor het personeel van bondsbank Zuiderzee belangrijk dat zij meer getraind worden in hun adviesvaardigheden. Daarnaast zullen zij meer emphatie en betrokkenheid bij de klanten van bondsbank Zuiderzee moeten tonen. Wanneer het personeel beschikt over de bovenstaande vaardigheden zullen zij er nog meer aan kunnen doen om de klant de beste klantervaring te geven en het klant persoonlijk advies te geven wat het beste bij hem/haar past.

 

Plaats een reactie

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close