Dauphine & more w1

Business definitie

Markt
Dauphine & More bevindt zich op de business to consumer-markt (B2C). In deze markt levert een bedrijf een eindproduct aan de consument, ook wel de eindgebruiker. Dauphine & More heeft verschillende afnemers: gezinnen, oudere echtparen, alleenstaanden en jongeren.

Techniek
De techniek bestaat uit 2 onderdelen: de kennis en het product/de dienst. Voor Dauphine & More speelt met name de dienst die zij leveren een grote rol binnen de businessdefinitie.

– Kennis: het bedrijf heeft kennis over hoe zij haar dienst het beste kan aanbieden en wat de behoeftes en wensen zijn van de doelgroep.

– Product/dienst: de dienst die Dauphine & More levert is het reserveren, boeken en verzorgen van een vakantie. Daarnaast is er een communicatieplatform waarop reiservaringen kunnen worden gedeeld en is er een handige app met reisinformatie waarin de klant zijn reisverzekering kan beheren en wijzigen.

Problemen/behoeften
De behoefte van de consument die vervuld wordt is dat zij ontzorgd worden als het aankomt op het boeken van een vakantie. Daarnaast hebben zij behoefte aan maatwerkoplossingen en persoonlijke aandacht. De consument wil graag een reisadvies wat perfect bij hem/haar past.

Marketing en getallen
Distributiespreiding
Distributiespreiding is het aantal wederverkopers/tussenhandelaren/platforms wat een product/merk/dienst/dienst verkoopt, gedeeld door het totaal mogelijke aantal verkooppunten. Of het aantal distribuanten van een merk/dienst/product gedeeld door het aantal distribuanten van de product/dienstklasse.
Andere begrippen die gehanteerd worden om de distributiespreiding aan te geven,
zijn distributiegraad “ongewogen” distributie” en “numerieke distributie”. Ze
betekenen hetzelfde.
Uitwerking voor Casus:
De BARG APP wordt aangeboden op 30 platforms. Het totale marktgebied telt 350 platforms waar de APP aangeboden zou kunnen worden. Distributiespreiding = 30/350 = 0,0857 = 9%
 
 
Marktbereik of gewogen distributiespreiding
Omzet van de product/dienstgroep van verkooppunten/platforms
waar o.a. jouw merk/product/dienst wordt verkocht gedeeld door de omzet van de verkooppunten waar jou merk/product/dienst verkocht zou kunnen worden verkocht.
Uitwerking voor Casus:

(Omzet van de platforms waar de BARG app wordt aangeboden / omzet van de platforms waar de BARG app verkocht zou kunnen worden) / 100%. Omzet van de platforms waar de BARG app wordt aangeboden = €28.000 x 30 platforms = €840.000. Omzet van de platforms waar de BARG app aangeboden zou kunnen worden = €30.000 x 350 platforms = €1.050.000

(€840.000 / €1.050.000) x 100% = 8%

 
Selectie-indicator
De selectie-indicator geeft aan in hoeverre de winkels/webshops/platforms
die het betreffende merk/product/dienst in het assortiment hebben, in de betreffende
productsoort meer of minder verkopen dan gemiddeld (het gemiddelde van alle
winkels/webshops/platforms die de betreffende productsoort verkopen)
Selectie-indicator berekenen= marktbereik : distributiespreiding
Uitwerking voor casus:

Marktbereik / distributiespreiding                                                                                        Marktbereik (gewogen distributie) = 8%.                                                            Distributiespreiding (numerieke distributie) = 8,57%

​Selectie-indicatior = 8% / 8,57% = 0,93%

 
 
Marktaandeel
Marktaandeel is het aandeel dat een aanbieder van een product of dienst heeft in de
totale afzet of omzet op de betreffende markt in een bepaalde periode.
Marktaandeel = a x b/a x d = b x d
a = distributiespreiding
b = marktbereik
b / a = selectie-indicator
d = omzetaandeel of afzetaandeel
Uitwerking voor casus:

Distributiespreiding = 0,9333 Selectie-indicator =10,89 Omzetaandeel = 0,10

0,9333 x 10,89 x 0,10 = 10,16%

Plaats een reactie

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close