Dauphine & more w2

Positionering en bijbehorende dienstenmarketingmix

Voor iedere onderneming is het van belang om helder te kunnen formulering welke posititie op de markt het inneemt en welke dienstenmarketingmix daar het beste bij past. Anno 2018 staan er qua positionering een aantal kernvragen centraal:

  • Wat is de doelgroep en hoe kan deze het beste worden bereikt?
  • Wat zijn de huidige macro-economische trends en hoe kan hierop worden ingespeeld?
  • Wat maakt jouw onderneming onderscheidend van de concurrenten?

Graag positioneren we ons zo passend mogelijk bij onze doelgroep. Nu er een nieuw onderdeel bij komt, namelijk de verzekeringstak, staan wij van Dauphine en more stil bij het analyseren van de passendheid van de positionering.

 Positionering

Positioneren is antwoord geven op de soms onuitgesproken vraag wie de organisatie is en wat ze aan te bieden heeft. Een goede positionering heeft als randvoorwaarde dat het product en/of dienst onderscheidend, relevant én geloofwaardig is.

De positionering van een bedrijf is het beste weer te geven aan de hand van de volgende mogelijkheden:

  1. Functionele positionering;
  2. Symbolische positionering;
  3. Ervaring gevende positionering

De best passende positionering voor Dauphine & more is de functionele positionering. De functionele positionering houdt in dat de onderneming zich vooral bezig houd met het oplossen en voorkomen van problemen de klant. Hiernaast wordt de klant voorzien van mogelijkheden met eventuele voordelen als er gebruikt gemaakt wordt van het product of de dienst.

Kijkend naar onze nieuwe verzekeringstak zullen de nieuwe adviseurs ervoor zorgen dat onze klanten zo veel mogelijk ontzorgt worden. Hiervoor gebruiken we verzekeringsproducten om eventuele risico’s in de toekomst af te dekking, het liefst zo ruim mogelijk. Echter is het niet de bedoeling dat we onze klanten opzadelen met onnodige of overbodige producten, er wordt altijd gezocht naar een zo passend mogelijk aanbod.

De positionering is het beste weer te geven in een assenstelsel.

marketing6

Zoals hier boven te zien is, zal Dauphine & more door het toevoegen van een nieuwe vorm van dienstverlening verplaatsen van een beperkte dienstverlening gericht op ervaring (reizen), naar een veelomvattende dienstverlening gericht op beleving.

 

Dienstenmarketingmix

De dienstenmarketingmix van Dauphine & more zal bij invoeren van de nieuwe verzekeringstak worden aangepast. Ook de nieuwe tak is onderdeel van de ontastbare dienstverlening die Dauphine & more voorheen al verschafde. Waar we eerst een reisbureau waren met aanbod van reizen en reisverzekeringen, komen hier nu ook schade- en levensverzekeringen bij, deze zijn ook ontastbaar.

Product

Het kernproduct we bij Dauphine & more aanbieden is  advies en bemiddeling van schade- en levensverzekeringen. Het is van belang dat de aanvullende diensten om het product heen onderscheidend te zijn van verzekeringsmaatschappijen, banken en andere aanbieders. Dit zal voor ons betekenen dat er meer een persoonlijke benadering gehanteerd moet worden. Onze klanten moeten worden ontzorgd, wij nemen hun het werk uit handen en we zullen proactief meedenken met hun veranderende behoeftes wanneer hun persoonlijke sitautie veranderd. De relatie met onze klanten is wat Dauphine & more onderscheidend maakt van de rest. Bovendien spelen we meer in op het digitale platform. 70% van de interactie zal in 2020 digitaal gaan, daarnaast zal ook 70% van de consumenten gebruik maken van een combinatie tussen digitaal en advies van een adviseur.

Promotie

Promotie is de manier waarop een onderneming zijn dienst en/of product kenbaar probeert te maken aan haar klanten. Dit hoeft niet alleen nieuwe kanten te betreffen, promotie kan ook klantenbinding van huidige klanten als doel hebben. Vaak blijven klanten voor zo veel mogelijk diensten bij dezelfde afnemer als eerdere ervaring goed zijn bevallen. Anno 2018 speelt social media de grootste rol in het bereiken van mogelijke klanten. Wij van Dauphine & more spelen hierop in door onze diensten via een sociaal medium aan te bieden, is de kans het grootst hier nieuwe klanten mee te werven.

Daarnaast is persoonlijke verkoop ontzettend belangrijk. Bij Dauphine & more hebben onze adviseurs een verzorgde uitstraling en een betrouwbare imago. Dit komt het vertrouwen ten goede.

Plaats en tijd

De technologie is anno 2018 ver genoeg gevorderd dat de plaats van de dienstverlening minder relevant is geworden. Vrijwel alle diensten kunnen via telefoon, mail of chat worden besproken. Voor de onderneming zelf is het wel van belang zich op een vaste locatie te vestigen, in de opstartfase van de verzekeringstak zullen we nog gebruik maken van een enkele locatie. Op een later moment is eventuele uitbereiding naar een tweede locatie een mogelijkheid.

De tijd is anno 2018 wel een grotere rol gaan spelen. Het komt steeds vaker voor dat verzekeringszaken uitgebreider moeten worden voorgelicht aan afnemers. Hierdoor duurt het de adviseur relatief langer om een goed en passend advies af te geven. Omdat afnemers vaak een drukke agenda hebben is planning van tijd cruciaal. Wij van Dauphine & more lossen dit op door een online agenda aan te maken waar klanten zelf een afspraak kunnen inplannen.

Fysieke omgeving

Wij van Dauphine & more zeten ons neer als basis dienstverlener op de markt, de uistraling van de fysieke omgeving is hierom niet uitbundig maar wel professioneel. Het doel is een zo goed mogelijke dienstverlening, dit is dan ook waar al onze aandacht naar uit moet gaan. Bovendien zorgt deze omgeving ervoor dat nieuwe klanten gemakkelijker contact zoeken, bij een prestigeuse uitstraling haakt een deel van de potentiële markt af.

Prijs

Wij van Dauphine & More hanteren vaste prijzen per advies, met als uitgangspunt dat deze vaste prijzen aan de onderkant van de markt liggen. Mede hierdoor kan de onderneming een zo groot mogelijke groep potentiële klanten benaderen die wellicht anders geen intresse zouden hebben gehad. Bovendien zorgen vaste prijzen ervoor dat de klant van te voren weet wat de kosten zijn en niet voor verassingen kan komen te staan. Hier wordt over het algemeen veel waarde aan gehecht.

Proces

Onze klanen doorlopen bij afname van een dienst vaak relatief hetzelfde proces. De trigger is intresse, vervolgens komt de actie tot het aanvragen of opzoeken van informatie. Uit deze informatie wordt geconcludeerd of de intresse terecht is, of dat de klant afhaakt. Zodra er intresse is in de dienstverlening neemt de klant contact op met een van onze adviseurs om een afspraak te maken voor een adviesgesprek.

 

Hoe speelt Dauphine & more in op de huidige kretiek ten aanzien van de verzekeringsbranche

Kritiek:

  1. Tussenpersoon levert onnodige kosten op.
  2. Prijzen/premies zijn hoog en veranderen vaak.
  3. Vaak is onduidelijk wat de dienstverlening inhoudt.

Oplossing:

  1. We maken geen gebruikt van een tussenpersoon, maar verschaffen zelf de dienstverlening direct aan onze klanten.
  2. Door vaste prijzen voor te leggen aan onze klanten, zijn we transparant over kosten en zal kritiek op verhoogde prijzen worden voorkomen.
  3. In het adviesgesprek leggen onze adviseurs duidelijk uit aan de klant wat er tijdens het gesprek besproken wordt en wat hier de prijs van is. Vaak is een inventarisatie vrijblijvend en als de klant op het advies in wilt gaan zitten daar vaste kosten aan verbonden.

 

 

 

Plaats een reactie

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close